TÄHEARMID SAAREMAAL 2. oktoobril 2008 toimus Kaali Külastuskeskuse eestvedamisel, meteoriitika teemaline infopäev „Tähearmid Saaremaal”, osavõtjaid oli pea 40. | |
|
|
|
Infopäeval tehti põhjalik ülevaade meteoriitikast, kraatrite tekkeloost, arheoloogiast ja mütoloogiast. Ettekandega külastuskeskuse meteoriitika- ja paekivimuuseumis esines Reet Tiirmaa, peakraatri ääres rääkis kraatriga seotud mütoloogiast ja arheoloogiast Külli Rikas. Päeva lõpul süüdati peakraatri ümber muinastuled, mis õhtu saabudes üha enam endaga müstikat ja salapära tõid. Kuid enne muinastulede süütamist andis Jüri Plado, Tartu Ülikooli geoloogia osakonnast, ülevaate loengul „Meteoriidikraatrid: lähedased ja kauged” erinevatest meteoriidikraatritest üle maailma. Alljärgnevalt on välja toodud lühiülevaade infopäeval käsitletust. Maailmas on senini avastatud 170-180 meteoriiditekkelisest struktuuri ja 7 neist ehk ligi 4% asuvad Eestis. Seega on Eestis meteoriidikraatreid pindalaühiku kohta ligi 400 korda rohkem kui Maal keskmiselt. Eesti on oma meteoriidikraatrite arvu poolest auväärsel esikohal. Eesti seitsmest meteoriidikraatrist kahel juhul (Kaali ja Ilumetsa) on tegu kraatriväljadega ning ülejäänud viiel juhul (Neugrundi, Kärdla, Tsõõrikmäe, Simuna ja Lasnamäe) üksikstruktuuridega. Eesti kraatrite vanus ulatub 67 aastast (Simuna) kuni 535 mln. aastani (Neugrundi). Meie kraatrite mõõtmed varieeruvad samuti väga suures ulatuses: mõnest meetrist (Lasnamäe) kuni enam kui 20 kilomeetrini (Neugrundi). Kaali meteoriidisaju peamised parameetrid: • langemise suund – idakagust; Meteoriidikraatrites puuduvad merelised setted, s.t. Kaali meteoriidi langemine on toimunud ajal, kui suurem osa Saaremaad ja sealhulgas ka Kaali ümbrus oli kerkinud merest. Arvutuste kohaselt oli Kaali piirkond vee alt väljas ca 7000 a. tagasi. Kaali järve põhjasetete füüsikaline vanus õietolmu analüüsi järgi on ligikaudu 3700 a. Radiosüsiniku meetod on andnud kraatri põhjasetete vanuseks vähemalt 4000 a. Silikaatse plahvatusmaterjali leiud ümbritsevate soode turbakihis lubavad oletada, et kraatrid on kuni 7500-7600 aastat vanad. |
Loodusuurijate huviorbiiti sattus Kaali kraater 19. sajandi teisel veerandil. Kaali kraatrid avastas esimesena J. Luce. 1827.a. ilmus Luce koostatud kirjeldav trükis Kaali peakraatri kohta. Kuna meteoriitikateadus selleks ajaks ei olnud sündinud, ei maksa oodata, et ta oleks tulnud nende meteoriitse päritolu peale. Enne Kraatrite meteoriitse päritolu tõestamist esitati erinevaid hüpoteese: vulkaaniline plahvatuskraater või vee, auru, gaasi ja muda äkiline purskumine; lubjakivi lõhedest tingitud karsti langus või soolakupli sissevarisemine; muistne linnus, kus kaevu ülesandeid täitnud loodusliku järve ümbritses inimeste poolt kuhjatud vall. 1927.a. leidis I. Reinwald 4. kraatri põhjast meteoriidikillu löögijälje, ning tõestas sellega kraatri meteoriitse päritolu. Järgmisel aastal Kaali tagasi pöördudes oli maailma ainus meteoriidilöögijälg rikutud. 1937. a. tulid 2. kraatrist välja esimesed roostetanud meteoriidikillud. Kaali kraatrite meteoriitne päritolu tõestati esimesena Euroopas ja teisena maailmas, Ameerika Ühendriikides asuvate Arizona kraatrite järel.
Kaali langenud hiidmeteoriit tekitas arvatavasti piirkonnas ja selle lähiümbruses suure kaose, ümbruskonna loodus hävis. Katastroofi on võrreldud aatompommi plahvatusega. Vanades rahvalauludes on kuulda sõnu nagu Saaremaa põleb, seda seostatakse meteoriidi langemise tagajärjel toimunud põlengutega. Arvatakse, et katastroof nõudis endaga inimelusid. Lennart Meri osutas oma raamatus „Hõbevalge” muu hulgas ka Kaali katastroofi võimalikule kirjeldusele läänemeresoome monumentaalseimas folklooriteoses „Kalevala”- sellest on tõepoolest usutav kirjeldus taevase tule langemise kohta. Lennart Meri peab oma raamatus Kaali katastroofi Põhjala folkloori epitsenteriks. Oletatakse, et Kaali katastroof ei ole mõjutanud mitte ainult eestlasi vaid ka naaberrahvaid ja kaugemaidki. |
|
Kui kraater suvisel perioodil kuivemaks jääb ja veetase alaneb, tekib järve keskele suur kivihunnik, mõne uskumuse kohaselt tahtis Kaali mõisahärra endale järve keskele püsti või suvemajakest ehitada, kuid kuna järves on palju muda, siis ei jäänud ehitis püsima. Teise uskumuse järgi, on see seotud Egiptuse päikesejumala Ra -ga. Nimelt kui järv suvisel perioodil madalaks kuivab tekib järvest päikesejumala märk: ring ümber ja täpp keskel (Viimast hüpoteesi ei tasuks tõepähe võtta). See küll tundub ebareaalne kuid erinevate kaugete rahvaste müütides ja uskumustes kirjeldatakse tihti ühte kauget, põhjas asuvat, udust saart, millel asub päikesehaud või koht kuhu päikene loojub. Kuid leidub ka mõtlejaid, kes arvavad, et Kaali katastroofi mõju ulatus võib-olla ainult kuni Muhu saareni ja erinevate rahvaste uskumusi ei ole mõttekas siia segada. Kaali järv, keskel väike kunstlik saareke. Kaali kraatritega seotud mütoloogiast ja faktidest saab lähemalt tutvuda Karl Kello raamatutes „Põhjamaine vaarao” ja „Draakoni märgi all” ning Vello Lõugase „Kaali kraatriväljal Phaethonit otsimas“ |